Bestuur, werkgroepen en vrijwilligers
Het bestuur is als volgt samengesteld:
Voorzitter: Jaap van der Kooij, tel. 078 8431597,
Secretaris: Janny Brummelink, tel. 0180 620665,
Penningmeester: Geertrui de Boom, tel. 0180 616304
Alg. adjunct: vacature
Postadres van PCOB Barendrecht/Heerjansdam is: Van Hobokenhaven 39, 2993HH Barendrecht. Website: pcob.barendrechtenheerjansdam.nl
Om de organisatie soepel te laten verlopen werken we met verschillende werkgroepen.
Ledenblad Ontmoeting
Het ledenblad de Ontmoeting verschijnt 10 x per jaar. In de maanden juli/augustus en december/januari komt er slechts 1 nummer uit. Het ledenblad is het communicatieorgaan voor onze vereniging. Hierin wordt melding gemaakt van lief en leed en van bijzonderheden die de vereniging aangaan.
De werkgroep bestaat uit de volgende vrijwilligers: redacteur, Janny Brummelink,
Bezorging Ontmoeting
Iedere maand zijn er weer mensen op pad om het Magazine van KBO-PCOB bij de leden te bezorgen + ons eigen blad de Ontmoeting. Daniël Dik is de hoofdbezorger, hij brengt de bladen bij de bezorgers.
Ledenadministratie
De ledenadministrateur is verantwoordelijk voor het in-en uitschrijven van leden. Alle mutaties verwerkt hij en geeft ze door aan de verschillende werkgroepen. Dit om te voorkomen dat vrijwilligers met een verjaardagskaart voor de deur staan, terwijl betrokkene net verhuisd is of overleden. Op basis van het aantal leden dat staat geregistreerd wordt de afdracht aan de landelijke vereniging vastgesteld. De vrijwilliger die dit werk voor ons doet is Rob Schenk,
Belastingservice
De belastingservice is er in principe voor alle leden. Tegen een vergoeding van € 12,50 kunnen leden geholpen worden bij het invullen van hun inkomstenbelasting. Momenteel zijn vijf vrijwilligers actief als Huba (Hulp bij belasting aangifte) De Huba's zijn: Bram Vos is coördinator en belasting invuller, mail:
Lief en leed
Voor een ouderenbond is lief en leed een belangrijk item. Mensen die op leeftijd zijn moeten vaak alleen verder en zijn meer onderhevig aan ziekte e.d. Aandacht is dan erg belangrijk. Ook leden die 50, 55, 60, of 65 jaar getrouwd zijn worden letterlijk en figuurlijk in de bloemetjes gezet. De werkgroep die hiervoor verantwoordelijk is, bestaat uit de volgende vrijwilligers: *Ada Kiel: bezoeken en inschrijven van nieuwe leden en verantwoordelijk voor de info in de Ontmoeting. Vacature ziekenbezoek in Carnisselande, *Francine Kokkelink: ziekenbezoek in verschillende zorgcentra. *Vacature: ziekenbezoek in het centrum van Barendrecht. *Corrie Lagendijk: ziekenbezoek en verjaardagen in Heerjansdam. *Lien van der Heiden: verjaardagen en zieken in Heerjansdam. *Adri Veenstra: verjaardagskaarten in postcode 2991 en 2992. *Ria Jacobs: verjaardagskaarten postcode 2993 en 2994. *Janny Oggel: zorgt voor een boeket bij huwelijks jubilea.
Vrijwillige ouderen Adviseur
Als er vragen zijn over wonen, zorg en welzijn, vervoer of financiën dan kunt u terecht bij de vrijwillig ouderen adviseur. U kunt vragen hebben over het recht op huurtoeslag of zorgtoeslag of hoe kom ik in aanmerking voor een woningaanpassing? Maar ook kunt u bij de VOA-er terecht als u vragen heeft over de activiteiten die plaatsvinden in Barendrecht. Zo zijn er ook diverse wetten waar de VOA-er vanaf weet: de WMO (De Wet Maatschappelijke Ondersteuning), de WLZ (Wet Langdurige Zorg) en de Bijstandswet. U als lid kunt altijd bij de VOA- er terecht. Er wordt samen gewerkt met Kijk op Welzijn. Er is een speciale opleiding nodig om VOA-er te worden.
Reisjes
Een paar keer per jaar wordt er een busreisje georganiseerd. Er wordt vooraf zorgvuldig gekeken of dit uitstapje voor iedereen te doen is. Dus ook of het met rolstoelen en rollators haalbaar blijkt. Op basis van behoefte wordt een dergelijk reisje georganiseerd. De organisator van de reisjes is Ineke Langendoen, tel. 080 617425, mail:
Muzikale begeleiding
Onze contactmiddagen worden begeleid door een organist of pianist. Zowel aan het begin van de activiteitenmiddag als aan het slot wordt er een lied uit het liedboek gezongen, maar ook hebben we in ons programma wel zangmiddagen, die door hen begeleid worden. Onze pianisten zijn afwisselend actief. Het zijn: Betsie Fousert, Jan van der Meer en Ger van Eersel.
Programma coördinator
Ieder jaar moet er weer een programma worden opgesteld en sprekers worden uitgenodigd. Hiervoor is het bestuur verantwoordelijk en heeft in de praktijk iemand toegevoegd om dit te regelen. Op dit moment hebben wij geen programmacoordinator. Misschien heeft u interesse om zo'n jaarplanning en afspraken te maken dan kunt u contact opnemen met het secretariaat.